Tuesday, 20 March 2012

Sibuk dgn tempahan lukisan...

Assalamualaikum n'salam sejahtera...


bile bukak jer blog nie (setelah sekian lama x bukak..huhu) gelak sorg2 tau bile tgk entry "Sem bru, mungkin akan lbh aktif"...
mana tak nye, mmg dah lama x update blog nie..
bkn x nak update, tp diri nie sdikit sibuk kebelakangan ini...
dan malas.
skrg nie sibuk dgn tempahan2 lukisan...
2 yang x terurus blog nie...
bkn stakat blog, utube, twitter, ym....semua x terurus...
fb jer 24jam bukak..hehehe
kat bwah nie ada video psl tempahan lukisan nie lah...


bkn setakat blog je x terurus, meja study pn dah bersepah dah...
tp bersepah time melukis jer...
dah siap melukis kemas balik...hehehe
kononnyer la...huhuhu

Sunday, 12 February 2012

Sem baru..mgkin akan lbh aktif..

Assalamualaikum n' salam sejahtera..


Ermmm...dh lme x berblog...bkn xnk tp mls...hehehehe
sbnrnyer sbuk sket sebelom2 nie..
hri 2 sbuk nk exm...
lps jer exm, sbuk kat kg plak..
sbuk bkn apa...sbuk dgn bdk2 kat kg 2..
dorg 2 la yg membuatkan org sbuk...
sbuk ajak g mancing la, tgkap ikan, g bendang, g jenjalan...
mcm2 lg lah...
balik KL nie, rumet sdikit tkejut la..
hy sdikit je la..
dia ckp muka org dh semakin cantik...
ahaks...hehehe..
xde lah..
dia ckp kulit ni dh semakin hangus...



lbh kurang ayam bakar kat atas la...
mana x nyer, duk kat kg lbh krg 3 mggu duk main tgh pnas jer..
g benadang, sawah, sungai, lubuk...
mana x gelap...huhuhuhu...
nie bdk2 2 punyer psl la...









nie la muka kazen2 aku yg kecik2 lg....yg byk sgt songeh, yg byk perangai/ragam...


berdasarkan tajuk entry nie "Sem baru...mgkin akn lbh aktif" so sdikit sbyk org nk crite hal 2 la...
skrg dh msuk sem baru dh...sem last punyer...
tp first day klas hri nie dh ponteng dh...hehehe
td dh siap dh, tp trase mls plak nk pegi...huhuhu


Insya-Allah, bermula sem nie blog nie akan slalu la diupdate...
slalu la..insya-Allah..
erm, satu 'slot' org akan bt kuliah....'Kuliah Jumaat'...
insya-Allah, setiap hri Jumaat org akan post tentang soal2 keagamaan drpd sumber yg boleh dipercayai...insya-Allah..
pape pn smoge enjoy k..=))))))

Thursday, 17 November 2011

Bkn dh 23 taun ker?

Assalamualaikum n' salam sejahtera...
pelik tgk umo aku kat profile 2..
rsenyer dh 23taun dah taun nie...
tp nape kat situ die ltk 21 taun...
kire punyer kira mmg aku yg silap...
bnde kat atas 2 mmg dh btul dh...
taun ni umo aku 22 taun..
die ltk 21 taun sbb umo aku mmg belom capai 22 taun lg..
besday aku taun ni belom lps lg laa..
patot la mcm 2...huhuhu

skrg nie xde mse nk bermain2 dh...
bz dgn esaimen yg berlambak...
tp mlm nie aku bt esaimen smbil bt bnde lain...hehehe
maknenyer sempat lg la bermain-main...hehehe...
mlm nie, aku bt esaimen, tgk perlawanan bola sepak antara:

bendera MALAYSIA
Malaysia


VS

Indonesia...

aku berfesbuk, aku berblog, cari buku kat Pendeta UM
dan yg paling penting, aku melukis...hehehe

video

Monday, 14 November 2011

Sibok la skrg..

Assalamualaikum n salam sejahtera..
Sibok sket skrg nie...mf eah, lukisan2 xdpt disiapkan dlm mse tdekat nih..
(mcm ler byk sgt tempahan..huh)

aku smp UM nie hri sbtu hri 2...smp dlm kul 10mlm...
smp2 jer aku trus bukak my lappy...
sbb nk tgk vid AmanWan..hehehe
nie vid terbaru AmanWan..
video
hahahaha...cane vid beliau kali ni??mmg klakar gile kan...
pas 2 aku angkut brg2 bwak nek atas9tingkt 4)..penat wooo...
hri 2 aku duk sbok kemas2 brg2, kemas bilik, berfesbuk, tgk muvi, main game...
dlm kul 6 pg aku tdo..tdo yg smemangnyer aku tdo lah...
penat sgt...
dlm kul 11 bgn blk..
so, xde breakfast lah hri ahd 2...
lunch aku mkn:
huhuhu..terpakse lah..sbb warung x bukak lg time 2..
time lunch 2 bru aku tingat yg time aku fb mlm 2, AmanWan de ckp yg dia n Niman MentolPecah akan jd tetamu undangan rancangan Assalamualikum TV Al-Hjrah...
sedey2...sbb xdpt tgk...sob, sob, sob...
tp aku try cri kat utube lau ada..
ada lah vid tuh...nsb bek Kaydee record vid nih...ske2..hehehe
 nie vid tuh...korg layan lah..:

video

makin femes lah AmanWan t...hehehe
pape pn good luck eah AmanWan..


k, hbs cite hal AmanWan...mlm 2 aku hy mkn nie jer...huhuhu:
=((((((...sabo jer la...

hri nie hri senin, 14hb 11 2011, dh start bljr blk dh...
kls hri ni kul 10pg-01t/hari...
bgn2 td dh kul 9.30pg dh...
bgn time 2 jwbnyer msuk klas lmbt la...
smp2 kat klas td dh kul 10lbh dh..
prof dh masuk, membe2 semua dh de...
nsb bek prof ok...

time dlm klas plak xleh nk fokus sbb perut lapar sgt2...dh hri ahd 2 mkn megi n roti jer..
ne nk kenyang..
lps klas g beli nasi n mkn kat bilik....
aku ske bngkus n mkn kat bilik sbb kat bilik ada budu...hehehe..

k, lah...skrg dh kul 5...ingt nk g kuar jln2 jap...round2 UM..
k, daaaa..
-wsalam-



Thursday, 3 November 2011

Dpt topap drpd org yg x dikenali...scary ke hepi??

Assalamualaikum n' salam sejahtera...
memandangkan lps smlm aku tdo lmbt, so lps solat subuh pg td aku tdo blk lah..
lau mak tau gerenti kne bebel..huhu
bgn2 jer bile enset aku berbunyi...de msg msuk...
dgn rse 'berat hati' aku gagahkan diri aku tuk ambek enset n tgk msg sape yg mgnggu time aku beradu pagi2 buta td...

EASYRELOAD..!!
eh, aku de topap ke td..??
de ke aku bleh pk mcm 2..
sbb lau aku g topap "td"  mmg x munasabah..sbb aku x bgn pn lg time 2..n kdai topap kolej aku pn x topap lg...
aku pun pk lah, mungkin aku tgh mamai time 2...
so, tanpa berfikir panjang aku smbung tdo balik...hehehe
ank dara ape la aku nie...truk kan..
ngantuk maa..
lgpun klas hri ni kul 2 ptg..
dlm kul 10pg bru aku bgn balik...
aku g mandi..pas 2 siap2 nk g cafe nk beli makanan...
bile aku dh siap mkn, aku ngadap lptop, ngadap meja aku yg bersepah dgn lukisan2 yg x siap2 lg, rumet aku pun balik lah dr fac...
die tnye aku, de smp  pape x kat enset...
mula2 2 aku pk dlu.....aku rse xde...pas 2 tibe2 jer aku teringat kat msg Easyreload pg td..
aku tnye la Eyra, psl topap 2 ker?
Eyra pn ckp la yg sebenarnyer  kwn die yg masukkan topap 2 kat no. aku..
aku yg tgh xtau pape nie ckp la, kwn..??sape..?
Eyra pn ckp la org yg topapkan tuk aku secret admire aku...hahahaha
aku de secret admire..????
biar btul si Eyra nie...org 2 slh pndng ker...pelik, tp dlm hti ske sbnrnye
k,k..2 dh lari drpd cite sbnr dh...(hy sekadar tokok tmbah ceritera ini)
sbnrnyer yg msukkan topap 2 kwn Eyra yg mintak aku lukiskan gmbr ayah die...yg aku post smlm:
aku dh bgtau Eyra yg aku lukis lukisan 2, hy ske2 jer...xde nyer aku nk ambek upah nie...
hy utk isi mase terluang....
oleh sbb aku x pernah ambek upah, atu org byar aku tuk lukisan yg dorg suh aku bt, so maknanyer kwn Eyra 2 org pertama yg bg upah kat aku lah..
dlu terpikir gak nk ambek upah sape yg bt tempahan lukisan dgn aku...tp yg tempah 2 ramai kwn2 jer...so, x sampai ati la..aku pun x tau nk tetapkan brape...n aku pun bru jer dlm bidang lukis potret nie...
time skolah dlu aku lbh ske lukis komik, kartun...anta kat mjlah skolah..
n' memandangkan aku nie AJK majalah sekolah aku, hampir kesemua karya yg aku hantar terpilih...hehehehehe
aku start lukis potret hitam putih ni mse aku form 5....tp time 2 aku juz lukis gmbr2 pemain bola sepak yg aku kinat...2 pn x seiras pn...start aku msuk UM ni lah bru aku berminat sgt2 nk bt lukisan potret nie..tp memandangkan aku nie tak pro, x byk lah lukisan yg aku bt...bt 2 byk gak, tp byk yg x menjadi..huhuhu
byk yg perlu aku blajar lg sbnryer....n aku gak xleh nk tumpukan sepenuh perhatian aku kat bnde nie jer...
aku perlu beri tumpuan aku kat stdy...xleh lalai...
sbb 2 aku x berniat nk ambek upah bt lukisan potret nie...bt mse skrg biarlah hy utk ske2 jer..
mgkin suatu hri nanti aku akan jadikan hobi ske2 aku ni sbg pendapatan sampingan...x pun pendapatan tetap...sape tau kan...
dan satu lg, aku rse title post nie x sesuai dgn post nie...tp aku mls nk tukar..huhu
k, lah...dh pnjg sgt aku membebel...
daaaa..wsalam..
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

ta ta ti ti tu tu..

Wednesday, 2 November 2011

Kisah Benar: Kisah Mayat Keluar Darah Tidak Berhenti

Assalamualaikum n' salam sejahtera...
Waktu ini, minit ini, saat ini, xde nk cite pape pn psl aku...
aku mls nk cite pape pn..
cuma nk kongsi satu artikel nie yg aku baca kat fb td...
aku rase bnde ni elok dishare sama2, so aku post lah kat sni...
hy utk renungan dan sama2 la kite ambek iktibar drpd crite yg akan aku ltk kat bwah t...
so, layan lah..:

PERISTIWA yang ingin saya ceritakan adalah mengenai satu jenazah yang bagi saya cukup aneh. Darah tak putus-putus keluar daripada seluruh tubuhnya. Tak tahulah kenapa…. tapi dari sejak Allahyarham meninggal dunia, darah tak berhenti-henti keluar.

Allahyarham ini meninggalnya kerana sakit, bukan sebab kemalangan. Doktor pun mengesahkan tidak ada penyakit yang boleh sebabkan jenazah berdarah macam itu sekali. Apakah yang berlaku kepada Allahyarham?

Peristiwa tersebut berlaku beberapa tahun lalu di sebuah tempat di Selangor. Tapi maaflah, nama orang dan nama tempat kejadian tak dapat saya ceritakan ialah Allahyarham ini adalah seorang lelaki, meninggal ketika berumur 50-an atau 60-an tahun dan semasa hidupnya, Allahyarham bolehlah kita golongkan sebagai orang kaya.

Dia pegawai kerajaan dan pernah menjadi penolong pengarah agensi tempat dia bekerja…
Allahyarham ini ada beberapa orang anak. Beliau meninggal dunia di rumahnya pada pukul 8.30 malam kerana sakit biasa.Tapi saya diberitahu doktor pun tak tahu apa penyakit yang dihadapinya.

Tapi yang menimbulkan pertanyaan dan keinsafan ialah apabila Allahyarham habis saja nazak dan lepas itu menghembuskan nafasnya yang terakhir, tiba-tiba saja darah mula keluar daripada seluruh tubuhnya, khususnya dari liang-liang dan rongga-rongga. ..dari mulut, telinga, hidung, mata, celah-celah bulu roma dan celah-celah kuku.

Mula-mula sedikit, tapi makin lama makin banyak sampai mayat itu dipenuhi darah. Darah itu pun tak putus-putus keluar. Cukup mengerikan.. ..dan menyedihkan.
Apabila tengok mayat ayahnya itu lain macam, anak Allahyarham pergi ke rumah saya. Masa itu kira-kira pukul 11.00 malam. Kebetulan pula anak Allahyarham itu murid saya yang memang saya kenal sangat.

Dalam keadaan yang sedih bercampur panik dia berkata, 
“Ustaz, ayah saya meninggal dunia. Ustaz boleh tolong tak?”
Saya kata, “Boleh, tapi kenapa pula? Ada masalah ke?”
“Mayat ayat saya ni agak lain sikitlah ustaz. Saya minta sangatlah ustaz dapat tolong kami,” kata anak Allahyarham tadi. Bagaimanapun dia tidak ceritakan pada saya apa yang terjadi pada mayat ayahnya itu.

Saya pun pergi ke rumahnya. Apabila sampai di rumahnya baru dia ceritakan apa yang sebenarnya berlaku. Saya naik ke atas rumah dan terus pergi ke tempat Allahyarham diletakkan dan… masya-Allah, saya tengok darah sudah penuh di seluruh badan Allahyarham.
Baunya pun semakin hanyir. Busuk. Dan busuknya pun lain dari yang lain…sukar untuk saya gambarkan hinggakan kemenyan yang dibakar dan bau-bauan pun tak boleh mengurangkan bau busuk mayat itu.

Apabila saya pandang wajah Allahyarham, saya lihat ia seperti dalam keadaan cemas, takut… langsung tidak ada tanda-tanda kejernihan dan nur di wajahnya. Apa yang sebenarnya dialami dan dirasai oleh Allahyarham ketika itu wallahuaklam. Allah yang lebih mengetahui.

Maha suci Allah, mayat ini cukup pelik sebab baru dua jam lebih dia meninggal tapi begitu aib sekali keadaannya. Dalam hati saya berdoa dan beristighfar supaya saya dapat uruskannya dengan cara terbaik dan tidak berlaku lagi sesuatu yang mengaibkan Allahyarham.

Saya pelawa beberapa orang kawan untuk uruskan jenazah tadi.. Kami ambil kapas dan tutup mulut, hidung, mata, telinga dan rongga-rongga besar pada mayat. Tapi Allah itu Maha Berkuasa, kapas itu tidak mampu menahan darah yang keluar.

Apabila dicabut kapas yang sudah basah dengan darah utuk diganti dengan kapas yang lain, darah meleleh keluar dari rongga-rongga tadi. Menjejes hingga kain dan tikar tempat kami baringkan mayat itu menjadi merah. Tidak tahulah berapa banyak kapas yang kami gunakan, tapi tak berkesan.
Allah jua yang menentukan. Tidak cukup dengan darah, tambah menyedihkan saya ialah muka dan kulit di seluruh tubuh Allahyarham tadi tiba-tiba menggerutu. Keluar satu bahan berlendir, menggerutu macam cacar yang berbonjol-bonjol di muka dan badannya.
Bonjol-bonjol kecil itu seperti bernanah dan busuk baunya. Makin lama bonjol-bonjol itu makin banyak hingga tidak keterlaluan kalau saya katakan di sini iaitu wajah jenazah tersebut sudah tidak menyerupai wajah manusia lagi.
Melihat keadaan mayat yang sebegitu rupa, saya pun katakan kepada semua kaum keluarga Allahyarham dan pembantu saya, “Kita mesti kebumikan jenazah ini malam ini juga.” Mereka bersetuju.
Selain daripada dua orang pembantu, tiga orang anak Allahyarham juga menolong saya menguruskan jenazah bapanya. Tapi sedih, seorang demi seorang anak Allahyarham itu pengsan kerana tidak sanggup melihat keadaan mayat bapa mereka itu. Akhirnya tinggallah saya dengan dua pembantu saya tadi.
Bagi mengelakkan tohmahan orang dan tak mahu kain kapan menjadi merah, saya ambil keputusan untuk membalut Allahyarham dengan plastik…plastik alas meja yang berwarna putih. Selepas itu barulah kami balut mayat tadi seperti biasa dengan kain putih.
Mengikut syarak, mayat tidak digalakkan dikebumi malam-malam. Tapi dalam keadaan darurat seperti itu saya tidak boleh tunggu lama-lama. Kebetulan pula kawasan perkuburan terletak tidak jauh dari rumah Allahyarham, kira-kira dua kilometer sahaja, jadi kami cari lampu dan spotlight.

Dalam waktu dinihari yang gelap dan sejuk itu kami suluh jalan dan kawasan kubur Allahyarham. Kami mula kebumikan Allahyarham itu kira-kira pukul 1.30 pagi.
Sampai saja ke kuburnya , berlaku sekali lagi peristiwa aneh, yang amat mengharukan. Kuburnya dipenuhi air! Air itu macam air biasa tapi tak putus-putus keluar dari celah bumi. Ini memang aneh sebab hari itu tidak hujan.

Kalau hendak dikatakan kawasan kubur itu rendah, lembah.. tak juga sebab sudah banyak kubur di situ tapi tak pernah pula terjadi macam ini. Memandangkan orang ramai sudah mula kecoh, kami ambil keputusan mengebumikan juga mayat itu dalam keadaan ia ditenggelami air.
Menyedihkan. Apabila mayat mencecah saja ke air, maka air itu bertukar menjadi merah kerana bercampur dengan darah. Hanyir, busuk….susah saya nak cakap macam mana baunya ketika itu.
Makin lama warna air itu makin merah. Mujur waktu itu tengah dinihari, orang yang datang ke kubur tak nampak sangat. Kalau siang…

Kami pun benamkan jenazah tadi, endal betul-betul dan kemudian tutup dengan papan. Kami buat betul-betul supaya jenazah tidak terlungkup. selepas selesai semuanya. kubur pun dikambus.

Selesai ditalkinkan, saya dan semua yang menghantar Allahyarham ke kubur kembali semula ke rumah masing-masing dan saya menenangkan keluarga Allahyarham yang bersedih.
Entah apa kesalahan yang telah Allahyarham lakukan saya tak tahulah. Yang tahu cuma Allah dan Allahyarham. Bagaimanapun saya yakin ia adalah balasan Allah kepada Allahyarham.
Bagi saya ini satu iktibar.

Saya tidak mengatakan Allahyarham telah melakukan sesuatu kesalahan besar tapi bagi saya, darah ini mempunyai tiga kaitan dan mungkin apa yang berlaku pada Allahyarham ada kaitan dengan salah satu

PERTAMA , janganlah sekali-kali kita membunuh orang.Membunuh pula banyak caranya. Saya bukan kata Allahyarham ada membunuh orang tapi perlu diingat darah itu mahal harganya.

KEDUA , ia mungkin ada kaitan dengan makanan dan minuman. Janganlah kita memakan makanan dan minuman yang haram sebab ia menjadi sumber darah yang mengalir dalam tubuh kita ini. Jauhkanlah diri daripada rasuah, makan harta anak yatim atau duit masjid, harta pusaka dan sebagainya yang bukan milik kita.

KETIGA , hormatilah darah. Kalau ada darah di rumah atau di jalan raya akibat kemalangan, bersihkanlah dengan air. Bagi perempuan, ingin saya ingatkan. Cucilah tuala wanita (semasa haid dan nifas) selepas anda menggunakannya.
Bersihkan darah dengan air bersih baru dibuang tuala itu. Jangan buang begitu saja selagi masih ada darah kotor yang melekat pada tuala itu. Walaupun darah itu kotor, tapi ia juga makhluk Tuhan yang perlu dihormati.

Renungkanlah diri kita dan jadikanlah kisah ini sebagai iktibar. Ingatlah, suatu hari nanti kita juga kan menghadap Allah S.W.T. Berdoalah supaya perkara-perkara aib macam ini tidak terjadi pada kita. daripadanya. Saya kata mungkin…bukan menuduh.



Assalamualaikum n' salam sejahtera..
Tgk, betapa bersepahnye meja aku...huhuhu
mls nk kemas....kne siapkan sume lukisan2 2...
huhuhuhuhu..=(
de 1 lukisan nie kne siapkan sebelum 3hb11
maknenyer sebelum esok lah..
lukisan 2 sbnrnyer de aku cite dlm post2 terdahulu...
lukisan yg ditempah oleh kwn rumet aku..
lakaran lukisan 2 sbnrnyer dh lama siap tp tibe2 aku cri smlm xde plak..
xtau kat ner menghilang..
so, aku kne la bt lakaran lain..
smlm dh cuba tp xdpt la...
sbb lau mlm mata aku x brape nk nampak sgt...
so, tertangguh la lukisan 2...
kne bt hari nie..
last day...huhuhu...
smlm mmg bornk gile r...dh la wifi kat UM ni bwak mslah...
so, aku dgn rumet2ku tersayang, melalut lah x tentu psl dlm bilik kitorg nie...hehehe
kul brape bru tdo...
dh la tgh2 mlm mkn nasi lomak...
nsi lemak ni Eyra tg bwak naik...die de family day dgn group nasyid die...
nsi lemak 2 lbh, n dia bwak balk nasi yg lbh 2...
mmg akan semakin temok lah aku kali nie...
memandangkan smlm tdo lmbt, pas 2 plak hri ni klas kul 8pg maknenyer.......
.
.
.
.
.
aku x ckup tdo la..huhuhu
bwah mata nie dh gelap dh....huhuhu
 so, memandangkan aku x ckup tdo, blk jer dr klas td aku trus tdo...
lukisan x bt2...
lps bgn dr tdo 2 bru lah aku bt lakaran...
bg aku yg tak pro ni, lakaran mmg penting nk bt satu2 lukisan..
aku kne bt leklok..2 yg aku xleh nk bt lakaran lau time mlm...
dgn usaha yg gigih dpt gak aku siapkan lukisan 2 mlm nie...
tp lama gak aku nk siapkan lukisan nie...
air teh o' yg aku bt 1 jag, habis aku habiskan...
brape kali aku ulang alik g tndas sbb mnum byk sgt...huhuhu
nie, gmbr asal kwn Eyra bg..:
nie plak gmbr2 yg disnap time aku duk lukis lukisan nie:






nk msuk gak die..hehe
 nie hasilnyer:
 k, memandangkn mlm nie aku belom mkn lg
so, skrg aku lapar n nk mkn...
n aku terpakse mkn megi jer....
huhuhu....
k, daaaaaaaa...wsalam..